Segelbåtsstöttor
Fig 1 & 2
- Använd minst sex stöttor.
- Placera stöttorna med ett jämt fördelat avstånd över båtens längd.
- Står båten med riggen uppe? Komplettera med ett extra par stöttor.
- Kraftig och bred kölpallning läggs i fram & bakkant av kölen för att skapa en stabil grund för båten.
- Om båten kommer att stå på löst underlag kan du lägga in en plywoodskiva (ca 30 x 30cm) under varje ben, det förhindrar att stöttans ben sjunker ned i marken.
- Vrid stöttorna så att de pekar inåt båtens mittpunkt(se fig. 2).
Fig 3 & 4
- Placera stöttan så att justersskruven hamnar i en rät vinkel mot skrovet.
- Fäst säkerhetskättingen i stöttans kilspår, spänn kättingen genom att dra stöttan bakåt.
- Står ett stöttpar mitt för kölen eller på långkölad båt; dra då säkerhetskättingen under kölen.
- För extra stabilitet i förskeppet, använd en stötta med v-topp.
OBS! Bind aldrig fast presseningslinor i stöttorna, de kan rycka undan en stötta vid kraftig vind.
Fig 1 & 2
Använd minst 4 stöttor.
Placera alltid motorbåten på minst två kölpallningar.
Placera den aktre kölpallningen under eller så nära motorn som möjligt för att avlasta skrovet.
Använd MB 3 med en v-topp som kölpallning eller kraftigt virke.
Fig 3 & 4
- Ställ motorbåtstöttorna så långt ut mot sidorna som möjligt.
- Motorbåtar står bäst på segelbåtsstöttor om fören är djupt v-bottnad.
- Fäst säkerhetskättingen i segelbåtstöttans kilspår, spänn kättingen genom att dra stöttan bakåt.
OBS! Bind aldrig fast presseningslinor i stöttorna, de kan rycka undan
en stötta vid kraftig vind!